Iki Seimo rinkimų kiek daugiau nei du mėnesiai. Daug ar mažai? Čia kaip anekdote – tai, kad laikas reliatyvus, geriausiai pajuntame kai palyginame kaip sekundės tiksi tam, kuris tualete, ir tam, kuris nekantriai laukia savo eilės už tualeto durų.

I

Tiems, kas mažiau domisi politika ir rinkimais, noriu paaiškinti, kad per rinkimus kiekvienas gausime du biuletenius. Kodėl? Nes pagal mūsų rinkimų sistemą pusę Seimo narių išrenkame vienmandatėse apygardose, pusę – vienoje, daugiamandatėje, apygardoje.

Taigi. Kiekvienoje vienmandatėje bus atskiras sąrašas ir du politikai, sulaukę didžiausio palaikymo, pateks į antrą turą, kur bus renkamas nugalėtojas. (Pavyzdžiui, aš būsiu kandidatas Trakų – Vievio apygardoje). Tikiu, kad žinote kurios vienmandatės apygardos teritorijoje gyvenate. Kita vertus, noriu atkreipti dėmesį, kad prieš kiekvienus rinkimus apygardų ribos peržiūrimos, siekiant, kad visose apygardose būtų panašus skaičius rinkėjų. Išimtis – prieš praėjusius rinkimus įsteigta Pasaulio lietuvių apygarda, kuriai priklauso visi Lietuvos piliečiai, gyvenantys ne Lietuvoje.

Nepriklausomai nuo to kurioje Lietuvos vietoje gyvename, visi gausime biuletenį, kuriame bus įrašyti partijų ir koalicijų sąrašai. Tai, kokia tvarka jie bus surašyti, paaiškės tik rugsėjį, kai bus likęs mėnuo iki rinkimų. Kiekvienas turėsime galimybę pasirinkti ne tik mums tinkantį sąrašą, bet ir biuletenyje esančiuose langeliuose įrašyti iki penkių numerių. (Pavyzdžiui, aš būsiu TS-LKD sąraše ir labai tikiuosi Jūsų palaikymo.

Kiekvienas kandidatas sąraše turi savo numerį ir to numerio įrašymas į reitingavimo langelį (nesvarbu, ar į pirmą, ar į bet kurį kitą), duoda jam ar jai reitingo tašką. Svarbu atkreipti dėmesį, kad tiek pirmas, tiek paskutinis kandidatas sąraše dalyvauja vienodomis sąlygomis. Galiausiai aukščiau bus tas, kuris gaus daugiau reitingo balsų, nesvarbu, koks buvo jos ar jo numeris.

Tiesa, kaip rodo patirtis, kandidatų vieta sąraše turi įtakos rinkėjų pasirinkimui. Žmonės yra linkę reitinguoti aukščiau sąraše esančius politikus.

Patirtis rodo, kad, jei pasitvirtintų prognozė, kad TS-LKD gali tikėtis link dvidešimties nuošimčių rinkimuose dalyvaujančių žmonių balsų, tai sąrašo kandidatui, jei nori turėti realių šansų patekti į Seimą per daugiamandatę apygardą, reikėtų gauti ne mažiau nei šešis tūkstančius reitingo balsų (per praėjusius Seimo rinkimus pakako ir mažiau, tačiau turime įvertinti įvairius pokyčius).

Net neabejoju, kad šią informaciją reikės dar kelis kartus pakartoti, nes, kaip įsitikinau, Lietuvoje daug žmonių vis dar pripažįsta, kad nelabai supranta sistemos ir reitingavimo. Bent jau yra įsitikinę, kad itin svarbu reitinguojamų politikų seka langeliuose. Ne, nesvarbu. Nebent pačiam rinkėjui psichologiškai.

II

Reitingai yra kaip orų prognozė. Tačiau labai svarbu nepamiršti, kad rinkimų rezultatus nulems tai, kas juose dalyvaus ir kaip balsuos. Labai geras pavyzdys – Lenkijos nacionaliniai rinkimai, kuriuose itin daug ką lėmė tai, kad pirmą kartą labai aktyviai balsavo jaunimas. Deja, bet tikrovė tokia, kad Lietuvoje daug jaunų žmonių lieka pasyvūs, nusprendžia, kad politika jiems neįdomu. Tai tik reiškia, kad jiems ir toliau tenka gyventi pasaulyje, kuriame pamatines taisykles diktuoja kiti.

Rinkimų kampanija dar tik po truputį pradeda judėti. Oficiali kampanija prasidės tik rugsėjį. Todėl šiandien dar sunku atpažinti visas alternatyvas, kurios bus siūlomos. Drįstu teigti, kad esminis pasirinkimas bus tarp KURIANČIO UŽ arba SUIRZUSIO PRIEŠ. Nesu tikras, kad rinkimų kampanija iš esmės pakeis šią pamatinę nuostatą. Veikiau svarbiausia bus tai, kas labiausiai mobilizuos žmones.

Jau dabar bandoma gąsdinti konservatoriais. Nebereikia konstruktyvių argumentų, pakanka į emocijas ir baimes orientuoto dirgiklio. Pasitikima dėsniu: jei nuolat kartosi, kad „dėl visko kalti landsbergiai“, galiausiai tai įsitvirtins žmonių smegenyse. Jiems žodis “landsbergiai“ ar „konservatoriai“ pradės asocijuotis su grėsme ar nelaime.

Tačiau kiekviena lazda turi du galus. Žinau, kad yra daugybė žmonių, kurie turi įvairių priekaištų mums, TS-LKD bendruomenei, tačiau tuo pačiu puikiai mato, kokia alternatyva jiems siūloma: įniršusios gaujos, kurios rėkia apie tradicines vertybes, tačiau, akivaizdu, kad veikiau tęsia mongolų ordų, o ne Vakarų civilizacijos tradiciją.

Kandidatė į Amerikos prezidentus Camala Harris, kai tik buvo prabilta apie jos kandidatūrą, pažadėjo: „Negrįšime atgal.“ Lietuvoje spalį mes turėsime atsakyti į klausimą – ar tikrai norime grįžti į tuos laikus, kurie išaugino Uspakichą, Puidoką, Karbauskį, Gaižauską, Vaitkų…

III

Turiu dar ir dar kartą pakartoti, kad tik kartu mes esame tikrai stiprūs ir man labai reikia Jūsų pagalbos. Vien jau dėl to, kad per artimiausius mėnesius išvysime, ką reiškia informacinis karas, „juodosios technologijos“ ir niekas neabejoja, kad pagrindiniu taikiniu bus būtent TS-LKD bendruomenė ir jos kandidatai.

Kokios pagalbos reikia?

Pirma, Jūsų aukos yra tarsi amunicija kovos artilerijai. Informaciniame kare negalime pasyviai laukti, kol visi įklimpsime melagienų pelkėje. Itin svarbu operatyviai ir įtaigiai tirpdyti melą ir siūlyti savo naratyvą. Bandau vykdyti aktyvią informacinę kampaniją, tačiau itin svarbu išeiti anapus sau įprasto socialinio burbulo. Čia reikalinga reklama, leidiniai, tikslingai siunčiamos žinutės.

LT897300010187235614 (paprasčiausiai nurodykite, kad auka). Dėkui, tai svarbu.

Antras labai svarbus pagalbos būdas – gal galite tapti tuo ambasadoriumi, kuris prisidės, kad mano leidiniai, žinutės pasiektų konkrečią bendruomenę, teritoriją. Svarbi bet kokia pagalba, taip pat ir patarimai. Rašykite man andriusnavickas@gmail.com.

Trečias būdas – prisiminkime Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos leidėjų priesaką: perskaityk pats, duok paskaityk kaimynui, pasidalink savo aplinkoje/puslapyje.

IV

Kiekvienas galime tapti pokyčiu. Kiekvieno indėlis yra svarbus. Seimo rinkimai tikrai ne vien kandidatų reikalas. Tai pamatinis pasirinkimas, kokioje Lietuvoje gyvensime.

Baigiu Gilberto K. Chestertono žodžiais: laikų pabaigoje nebus tiek svarbu, ar kovojome spragilais, ar nendre. Esminis dalykas – kieno pusėje kovojome.

Neatlygintina politinė reklama